Kom Ombo Templet Aswan Egypten

Kom Ombo Templet Aswan Egypten

Kom Ombo Templet
Kom Ombo Templet

Kom Ombo Templet 

Kom Ombo templet er et usædvanligt dobbelt tempel i byen Kom Ombo i Aswan Governorate, Øvre Egypten. Kom Ombo templet blev konstrueret under det Ptolemæiske dynasti, 180-47 f.Kr. Nogle andre monumenter til templet blev senere foretaget i den romerske periode. Bygningen er unik, fordi dens ‘dobbelt’ design betød, at der var 2 åbengård, haller, helligsteder og værelser, der blev duplikeret til de to guder.

Sobek & Haroeris

Den sydlige halvdel af templet blev dedikeret til krokodilleguden Sobek, frugtbarhedens gud og verdens skaber med Hathor og Khonsu. I mellemtiden blev den nordlige del af templet dedikeret til falkguden Haroeris (“Horus den ældre”) sammen med “Tasenetnofret (den gode søster, en særlig form for Hathor eller Tefnet / Tefnut) og Panebtawy (Lord of of de to lande). ” Templet er atypisk, fordi alt er perfekt symmetrisk langs hovedaksen

Kom Ombo Templet blev bygget ovenpå ruinerne fra et andet tidligere tempel, der var opført af Thutmosis III og dedikeret til krokodille guden Sobek. blev bygget ovenpå ruinerne fra et andet tidligere tempel, der var opført af Thutmosis III og dedikeret til krokodille guden Sobek.Kom Ombo er et unikt tempel, da det er et dobbelt tempel, hvor den ene side er dedikeret til falkeguden Haroeris (Den yngre Horus) og den anden side til Sobek.

Sobek Krkodillegud
Sobek Krkodillegud ved Koombo templet

krokodille guden Sobek

Den højre side er dedikeret til Sobek – Re (krokodille guden kombineret med solguden Re). Sobek er forbundet med Seth, der var Horus’ fjende. I myten om Horus og Seth, forvandlede Seth og hans tilhængere sig til krokodiller for at flygte væk, men senere troede de gamle ægyptere, at de kunne beskytte dem selv fra krokodillerne ved at ære dem. Sobek var også en egyptisk frugtbarhedsgud. Den blev portrætteret med et krokodille-hoved og levede i Nilen, floden der var skyld i områdets frugtbarhed.

Sobek var henhold til oldtidens egyptiske religion og mytologi og krokodillegud, elvene og havets gud. Han er guddom med en kompleks og flytende vesen. Han er assosieret med nilkrokodillen og er i kunstnere indrammet enten i denne form eller som et menneske med krokodillehode. Sobek var også assosieret med fjernt makt, fruktbarhet og militær dyktighed, mænd svampe i tillæg til som en beskyttet guddom med apotropaiske (ondtavvergende) kvaliteter, påkalt særskilt som beskyttelse mot farer repræsenterer av elven Nilen.

Sobek ble dyrket enten fuldstændigt i dyreskikkelse, eller jeg hybridfigur med krokodillehode. Fra Mellomriket var et af de nye kultstedene Shedet (Krokodilopolis) i Faiyum og Kom Ombo i Øvre Egypten i gresk-romersk tid. Jeg bruger med det hellige dyrets leveområde var Nilen var Sobek også og fruktbarhetsgud.

Falkeguden Haroeris

Den venstre side er dedikeret til falkeguden Haroeris, “Lægeguden” med hans kone Ta – Sendt Nefer, (en anden form for Hathor.

I Kom Ombo findes en sjælden indgraveret illustration af medicinske kirurgiske instrumenter, bl.a. skalpeller, curettes, pincet, dilator, saks og medicinflasker stammer fra de gamle Ægypten. Afbildningen af de kirurgiske instrumenter ved Kom Ombo, viser også recepter samt de to gudinder Isis og Nephthys.

Ved templet findes også et Nilometer, der bruges til at måle flodens vandniveau.

Haroeris falkegud
Haroeris falkegude ved Komombo templet

Haroeris var en himmelgud, hvis øjne var solen og månen. Hans navn, på egyptisk Her wer, består af to elementer, Hendes, Horus (bogstaveligt talt “Han, der er fjern / over”) og wer, “stor” eller “den ældste”.

Egyptisk mytologi kendte adskillige guder, der var fjerne og blev (derfor) kaldt Horus. For at skelne mellem dem blev det andet element wer tilføjet. I den græsk-romerske tid fik det egyptiske navn sin græske form, hvilket gav guden det navn, som vi nu kender ham bedst: Haroeris, Horus den ældre.

Haroeris var et af de fem børn af nød, født på den anden dag i den periode med fem ekstra dage, der blev tilføjet året. Han var far til de fire “Horus-børn” (Imsety, Hapy, Qebehsenuf og Duamutef); deres mor var Isis.

Haroeris blev også identificeret med solguden eller med sin søn, hvilket gjorde det nemt at også identificere ham med Shu, og gennem dette også involvere ham i myten om solguden, som Haroeris bragte tilbage langtfra.