Den Gamle Dæmning

Den Gamle Dæmning
Den Gamle Dæmning

Den Gamle Dæmning eller Aswan Dæmningen

Den Gamle Dæmning er også kaldet Aswan Dæmningen. Briterne begyndte at opføre ​​den første dæmning på tværs af Nilen i 1898. Byggeriet varede indtil 1902 og dæmningen blev åbnet d. 10. december samme år.

Den Aswan dæmning eller den gamle dæmning er en tyngdekraftsmur-buttressdam ved Nilen-floden i Aswan, Egypten. Dæmningen blev bygget ved Nilens tidligere katarakt og ligger ca. 1000 km op ad floden og 690 km (direkte afstand) syd-sydøst for Kairo. Da den oprindeligt blev konstrueret mellem 1899 og 1902, var der aldrig blevet forsøgt noget af dets skala; efter afslutningen var det den største murdam i verden.

Dæmningen var designet til at tilvejebringe opbevaring af årlige oversvømmelsesvand og forøge tør sæsonstrømme for at understøtte større kunstvandingsudvikling, og befolkningsvækst i Nilen. Dæmningen, oprindeligt begrænset i højde af bevaringsproblemer, fungerede som designet, men leverede utilstrækkelig lagerkapacitet til planlagt udvikling og blev hævet to gange mellem 1907 og 1912 og igen i 1929-1933.

Disse udvidelser opfyldte stadig ikke vandingskrav og i 1946 blev de næsten overopfyldt i et forsøg på at maksimere poolhøjden. Dette førte til undersøgelse og konstruktion af Aswan High Dam 6 kilometer (3,7 mi) opstrøms.

Projektet blev designet af Sir William Willcocks og involverede flere fremtrædende ingeniører, inklusiv Sir Benjamin Baker og Sir John Aird.

Aswan Dæmningen er 36 meter (118 fod) høj og 1.950 meter (6.398 ft) lang, og den totale kapacitet af vandet i reservoiret er 5300,000,000 kubikmeter.

kraftværk

Kommissionens dato: Aswan I 1960 & Aswan II: 1980-85

Turbiner i Aswan I: 7 x 40 MW Kaplan-typen & Aswan II: 4 x 67,5 MW Kaplan-typen

Installeret kapacitet 592 MW (Aswan I, II)

Dæmningens højde blev forhøjet i to faser, 5 meter mellem 1907-1912 og 9 meter mellem 1929-1933, og genereringen af elektricitet blev tilsat.

Den gamle dæmning historie:

Nilen er blevet et fokus af ingeniørmæssig interesse siden det senere nittende århundrede. Man havde længe troet, at en dæmning i området ville vise sig yderst fordelagtigt for de nærliggende samfund og landbrugsarealer. Med henblik herpå begyndte britiske ingeniører arbejde med den første Aswan-dæmning i 1899. Byggeriet fortsatte i tre år, men det endelige produkt viste sig at være utilstrækkeligt til Nylens stærke strømme. Som svar på fejl i den oprindelige dæmning blev Aswan-dæmningens højde hævet i 1907 og igen i 1929. De to lange forsøg på at hæve dæmningen blev stadig utilstrækkelige til at indeholde flodens strømning. Dæmningen overløb næsten i 1946, hvilket fik myndighederne til at genoverveje fremtiden for den gamle dæmning. I stedet for blot at tilføje dæmningens højde, som tidligere var forsøgt, besluttede de egyptiske myndigheder at opføre en anden dæmning længere nede ved floden. Byggeriet på den anden dæmning begyndte efter den egyptiske revolution i 1952, da Gamal Abdel Nasser fik politisk kontrol over landet. Den anden dæmning var oprindeligt beregnet til at være en fælles indsats mellem Egypten, De Forenede Stater og Storbritannien, men de udenlandske bagmænd trak finansieringen, før byggeriet startede.

Forhøjning af Aswan dæmning

De første begrænsninger blev indført på dæmningens højde på grund af bekymring for Philae-templet. Den oprindelige konstruktion viste sig at være utilstrækkelig til udviklingsbehov, og dæmningens højde blev hævet i to faser, 5 meter (190 ft) mellem 1907–1912 og 9 meter (30 ft) mellem 1929–1933. Produktion af elektricitet blev tilføjet. Den første fase blev overvåget af Sir Benjamin Baker, men meget af det detaljerede arbejde blev udført af Murdoch MacDonald.

Konstruktion af Aswan dæmning

Den gamle Aswan dæmning blev designet som en tyngdekrafts-dæmningsdam; buttressdelene rummer adskillige porte, der blev åbnet årligt for at passere oversvømmelsen og dens næringsrige sedimenter, men uden at beholde nogen årlig opbevaring. Dæmningen var konstrueret af murværk med murbrokker og blev udsat for rød granat af ashlar. Ved konstruktionen var den gamle Aswan-dæmning den største murværksdam i verden. Designet omfattede også en navigationslås af lignende konstruktion på den vestlige bred, som gjorde det muligt for skibsfarten at passere opstrøms til den anden grå stær, hvorimod der tidligere var behov for en portageoverland. På tidspunktet for dens konstruktion var der aldrig blevet forsøgt noget af en sådan skala